Obserwując współczesny obraz rynku spożywczego bez trudu dostrzeżemy liczne symptomy świadczące o tym, że diety wegetariańska i wegańska stały się niezwykle popularne, stanowiąc ważny aspekt naszej kulinarnej codzienności. Decyduje się na nie coraz więcej osób, twierdząc, że jest to wynik już nie tylko samych przekonań, ale również odczuwalnie lepszego zdrowia i samopoczucia. Okazuje się bowiem, że dieta wegetariańska w swej pierwotnej odmianie, wykluczająca mięso i przetwory mięsne, a także ryby czy owoce morza, a uwzględniająca z kolei nabiał i jaja, prawidłowo skomponowana, nie tylko poprawia codzienne samopoczucie, ale również skutecznie zmniejsza ryzyko występowania wielu mniej lub bardziej poważnych chorób.
Dawniej postrzegana jako chwilowy kaprys bogatych elit, z czasem jednak stała się ważnym trendem żywieniowym, który rok za rokiem, krok za krokiem, przyciągał coraz większe grono zainteresowanych.
Na całym świecie żyje obecnie około 1,5 miliarda zdeklarowanych wegetarian, z czego blisko (tylko lub aż) 80 milionów dokonało takiego wyboru. Reszta sięgnęła po alternatywną metodę żywienia z konieczności. Niezależnie od przyczyn czy pobudek, choć wegetarianie stanowią wciąż niewielki odsetek w stosunku do całej ludności świata, grupa ta wywiera olbrzymi wpływ na współczesny obraz rynku spożywczego, a jak się okazuje również na dynamicznie rozwijający się w ostatnich dziesięcioleciach rynek pet food.